Higiene i salut del nadó
Clasificado en Medicina y Ciencias de la salud
Escrito el en catalán con un tamaño de 17,43 KB
Higiene
Higiene inclou la higiene corporal, del vestit, de l'habitatge, de l'entorn educatiu, activitat educativa que s'ha de plantejar des del moment de néixer i d'aprofitar per establir i relacions afectives entre adult i nen. Objectiu aconseguir el benestar del nen.
Higiene
branca de la ciència, Objectiu estudi de condicions i factors personals o ambientals que influeixen en la salut física i mental de les persones. La higiene com a ciència s'ha d'entendre en el seu sentit ampli de foment de la salut i prevenció de malalties.
Conceptes
higiene ambiental (personal, mental, alimentària, rural i urbana)
Higiene del nadó i lactant
L’educador infantil haurà de :
- Vetllar perquè els més petits estiguin còmodes
- Incidir a convertir aquestes rutines en hàbits
- Conscienciar de la importància en situacions on detecti mancança en condicions higièniques
L’adquisició d'hàbits d’higiene
- fase passiva→ el nen pasa
- fase de col·laboració→ el nen ajuda
- fase activa→ el nen ho fa
Cura cordó umbilical: guants, gases estèrils, Alcohol 70 graus
Procediment
- Rentar-se les mans i posar-se guants
- Netejar bé la pell que envolta el cordó umbilical amb gases per desinfectar.
- Subjectar la pinça del cordó umbilical amb una gasa i sucar bé la ferida amb alcohol de 70¨.
- Cobrir la ferida, i vigilar que no es mulli, fer-ho cada dia fins que s'assequi i caigui el cordó.
El bany sec del nadó
- Utilitzarem una esponja vegetal humida en aigua i líquid antisèptic de ph neutre i guants, i rentarem el nen sense posar-lo en remull. Després de treure-li el sabó amb una tovallola mullada i assecar-lo bé es procedirà a la cura del melic. cau cordó→ bany amb aigua.
El bany amb aigua
- És important fer-lo cada dia a la mateixa hora.(RUTINA)
- Cal tenir en compte, l'espai: tenir-lo ben ambientat i tenir tot el material preparat. L'habitació→ temperatura entre 22-25 graus, i l'aigua de la banyera entre 35-37 graus.
Què necessitem? banyera amb aigua temperada entre 35-37 graus, esponja natural, sabó hipoal·lergènic de ph neutre, termòmetre de bany, tovallola per tapar-lo abans d’entrar i sortir de l’aigua. Una tovallola per col·locar-lo, bolquer, cremes, robeta de després i raspall
- Rentar-nos les mans i posar-nos els guants si es creu convenient
- Despullarem el nen en una zona a prop de la banyera
- L’agafem amb delicadesa, recolzant el seu cap i esquena en el nostre braç i l’introduirem lentament dins l’aigua de la banyera deixant l’altre braç lliure per poder fer-li la neteja.
- Començarem rentant la carona del nen amb l’esponja mullada en aigua sense sabó, els ulls es netegen des de l’angle intern de l’ull cap a l’extern. També és el moment de netejar-li les orelles.
- Afegirem una mica de sabó i rentarem la resta del cos, de dalt a baix començant pel coll, el tronc i les extremitats i tenint en compte de repassar bé tots els plecs de la pell.
- El cap s’ensabona lleugerament i s’esbandeix evitant que el sabó vagi als ulls del nen. No li posarem el cap sota l’aigua fins que tingui 2 anys.
- Finalment agafarem la tovallola, l’embolicarem amb la tovallola cobrint-lo de cap a peus.
- Seguidament li farem un massatge tot aplicant-li crema hidratant o oli, li posarem la crema dels genitals i el bolquer, si és necessari.
Precaucions a l'hora del bany:
- Banyar-lo sempre a la mateixa hora del dia, o bé en llevar-se o bé en anar a dormir.
- Cal fer que sigui un moment agradable per al nen.
- Subjectar bé el nen per evitar accidents. Cal tenir en compte que la pell mullada rellisca.
- No és bo perllongar massa el bany per evitar que es refredi.
- No s'ha d'abusar de la colònia ni del sabó, poden arribar a produir irritacions a la pell.
L'arranjament personal
També caldrà mantenir net el pavelló auricular i el darrere de les orelles, que es rentarà suaument amb una gasa humitejada amb aigua tèbia.
- Ulls i nas es mantindran nets i ben destapats→ netejar amb una gasa humida amb aigua tèbia o aigua de camamilla.
- La boca s'ha de netejar bé, i cal evitar que s'adormi amb el biberó a la boca, cosa que pot fer augmentar la possibilitat de patir càries. La boca es neteja amb una gasa estèril humitejada en sèrum fisiològic.
Tall d’ungles:
- Tisores de punta rodona.
- Ungles mans es tallen seguint la forma de la mateixa ungla
- Ungles peus es tallen forma recta per evitar que extrems de les ungles es clavin dins la pell.
- El tallat d'ungles quan es cregui convenient, no cal fer-ho cada dia.
Canvi de bolquers
- Primers mesos, canvi bolquers sovint, acostuma a fer deposicions després de cada menjada.
- Encara que no estigui brut, el posarem net per anar a dormir i en despertar-se. Canviar-lo quan estigui inquiet.
- Mantenir una relació afectiva en el moment del canvi de bolquer. Explicar-li què anem a fer i indicar-li els diferents passos que realitzem demanant-li la seva col·laboració i permís
- 12/18→ canvi de bolquer a terra.
Canvi bolquer estirat
- Rentarem mans i col·locarem guants.
- Comuniquem a l’infnat que anem a canviar el bolquer
- Acostarem les seves coses per tenir-les al nostre abast, recolzarem el nen sobre superfície tova i suau, on el canviarem i li posarem la tovallola
- Traiem la part de baix, enretirant-la bé perquè no s’embruti amb el contingut del bolquer.
- Enretirem el bolquer brut arrosegant la femta sempre de dalt a baix en el cas de les nenes per evitar així infeccions, i de baix a dalt en el cas dels nens.
- L’eixugarem bé i li posarem la crema protectora o específica, si calgués i li agafarem els peus amb una mà per aixecar-li una mica el culet i poder-li col·locar el bolquer net.
- Li col·locarem el bolquer a l’alçada de la panxa i el cordarem al davant. De manera que el nen se senti còmode a la vegada que s’evita que pugui escapar-se el pipí.
- Treiem guants
- Finalment l’acabarem de vestir. Si per algun motiu s’hagués embrutat de dalt a baix el banyarem totalment.
Vestir i desvestir
- La roba del nadó: funció protectora i còmode. Funció ergonòmica. Proposta de Emmi Pikler.
- Calçat, comprar de la mida del peu i subjectar bé el taló deixant sempre mobilitat als dits
- Mocar-se: Quan el nen ja ho pugui fer sol, li farem mocar el nas amb un mocador.
EDAT | Característiques |
Als 12 mesos | - Sap dir que se sent brut - Col.labora quan el vesteixen - Afavoreix el canvi del bolquer i que li rentin les mans i la cara |
Dels 12 als 18 mesos | - Col.labora quan s'està rentant - Es treu peces de roba quan li són accessibles |
Dels 18 als 24 mesos | - S'adona i avisa que està mullat o brut - Comença a utilitzar l'orinal - Es treu peces de roba més complicades - Es posa peces senzilles - Espera que se l'arromangui per rentar-se les mans |
Dels 24 als 30 mesos | - Comença a controlar els esfínters - Utilitza l'orinal - Es renta les mans i se les eixuga amb ajuda i penja la tovallola - Se sap mocar amb ajuda |
Dentició :
Dentició | Edat | Erupció dentària | Total dents |
Primera ( llet ) | 1 any-18 mesos | 4 primeres premolars | 12 |
Primera ( llet ) | 18 mesos- 2 anys | 4 canines | 16 |
Primera ( llet ) | 2 anys- 2,5 anys | 4 segones premolars | 20 |
Segona ( definitiva ) | 6 anys | 4 primeres premolars | 24 |
Segona ( definitiva ) | 6 anys- 8 anys | 8 noves incisives | 24 |
Segona ( definitiva ) | 8 anys- 9 anys | 4 premolars | 24 |
Segona ( definitiva ) | 9 anys-12 anys | 4 noves canines i 4 noves premolars | 24 |
Segona ( definitiva ) | 12 anys | 4 segones molars | 28 |
0-6 mesos→ evitar laddició de sucre o mel en el biberó o xumet.
2 anys→ iniciar el nen en el raspallat de les dents, per si sol i de forma autònoma. Començar a evitar el xumet i anar eliminant la utilització del biberó. Control odontològic, repetir cada any.
Tècniques raspallat
Col·locar els filaments del raspall formant un angle de 45 graus amb superfície de la dent i recolzant-lo lleugerament sobre la geniva. Moviment vertical des la geniva superior de baix cap d’alt. Primer per la cara exterior i després per l’interior. Les superfícies mastegadores es raspallen de darrere cap endavant i a la inversa. Finalment s’esbandeix la boca amb aigua. Tècnica rotacional→ col·loca el raspall de la mateixa manera que en la tècnica vertical, però es realitza la neteja mitjançant un moviment “circular”.
Control d’esfínters
Factors que hi intervenen...
- Maduració fisiològica.
- Desenvolupament motriu adequat.
- Capacitat per diferenciar quan està sec o brut.
- Cal que sàpiguen comunicar-ho al l'adult.
- Maduració cognitiva, afectiva i emocional.
- Important relació afectiva amb l'adult.
A quina edat?
- 2 fins 4 anys→ musculatura comença a estar preparada
- Infant capaç de caminar segur i asseure's sol, incideix en la seva maduració psíquica.
- Té bastant autonomia i fa ús de les paraules.
Com abordar-ne el control? Pautas.
- Introducció poc a poc de la gibrelleta.
- Anar oferint la gibrelleta diverses vegades al dia. (a vegades encertarem)
- Orinal amb resultat positiu; es pot retirar el bolquer durant el dia.
- Tirar la deposició al WC, davant de l’infant.
- Durant la migdiada i la nit, continuarà duent el bolquer.
Mesures de salubritat ambiental enfront les malalties
Projectes Educatius→ establir normes de salubritat en relació a malalties infantils i d'acord amb la legislació sanitària:
- > 38 ºC --> infecció
- Diarrea moderada o aguda --> alt risc de contagi
- Conjuntivitis --> alt risc de contagi
Aspectes que han d'estar presents a tots els centres:
- Accés a un pediatre/a¡ o centre mèdic.
- Formació dels educadors de malalties més freqüents i els seus símptomes.
- Estar en coneixement dels nens/es i administrar en cas que sigui necessari i que siguin administracions que podria fer el tutor legal
- L’escola ha de tenir informació respecte a la vacunació de l’infant.
RUTINES QUE ASSEGUREN UNA BONA SALUT
1. RUTINES GENERALS
- Neteja diària del terra (mai escombrar) i després fregar.
- Neteja diària de l'equipament més utilitzat s (cadires, taules, canviadors, wc...)
- Neteja periòdica de l'equipament i joguines que embruten (desinfecció)
2. HIGIENE NENS/ES
- Rentar-se molt bé les mans: després de fer servir el wc, abans de rentar-se les dents i bans i després de menjar.
- No permetre deixar compartir: xumets, tovalloles, esponges, raspalls, estris de menjar
- Ninots de peluix que es puguin rentar.
- Canvi de bolquers i roba sempre que estiguin humits o bruts.
- Canvi de llençols un cop a la setmana (mínim)
2. HIGIENE EDUCADORS
- Rentar-se les mans abans i després de: canviar bolquers, després de portar als nens al wc i manipular aliments
- Posar-se guants en el canvi de bolquers.
3. HIGIENE MANIPULACIÓ D'ALIMENTS
- Manipulador:
- Cabell recollit i cobert
- Roba d'ús exclusiu pel treball de cuina
- Ungles curtes i netes
- Rentar-se les mans abans i després de manipular aliments.
- Higiene en la manipulació d'aliments:
- Portar el cabell recollit
- Llençar els restes d'aliments no consumits
- Coure bé carn
- No coure verdura excessivament
- Moderació: oli, sal, sucre…
4. HIGIENE DEL CENTRE EDUCATIU
Espai
- Proporcional al nombre de nens/es i l'edat d'aquests.
- Evitar fonts de sorolls (Augmenta agressivitat).
- Assegurar un ambient saludable i funcional.
- Comptar amb pati, jardí o zona d'esbarjo suficient i amb ombra
Ventilació→ procediment que permet la renovació de l'aire perquè aquest disposi de la composició química, humitat, temperatura, dins dels límits higiènics.
Seguretat:
Evitar que els endolls estiguin a l'alçada dels nens, i si estan protegir-los.
Retirar o cobrir estufes o aparells elèctrics.
Mobiliari apropiat.
Il·luminació: adequada per evitar problemes de visió, dos tipus: natural i artificial
Calefacció:
18 – 20ºC a les sales d'activitats que requereixen moviment.
20 – 22 graus sales sense moviment o de repòs
CONDICIONS DE L'ESCOLA EN GENERAL
Evitar pols, regar el pati
Papereres
Material escolar: esborrar la pissarra fent mínim de pols, reixes o estores per netejar sabates i no portar res a l'aula sense haver-li tret abans la pols.
WC: nets i arreglats, revisió diària, aigua i sabó i evitar que no n'hi hagi paper higiènic.
Punts d'aigua (pati)
NF2-TRASTORNS HIGIENE I ALTERACIONS
Eritema→ inflamació a la pell. Zones on la humitat és constant, com glutis, genitals externs, zona anal i zona anterior de cuixes. LLEUGERS→ coloració vermella a la pell. GREUS→ petites úlceres
Muguet→ infecció per fongs, pot aparèixer a la boca o zona genital. BOCA→ plaques blanquinoses amb base vermella, poden fer-li rebutjar temporalment l'aliment. GENITAL→ coloració vermellosa.
Pediculosi→ infestació del cap per polls, insectes petits que s'alimenten de sang humana i en fer-ho produeixen una picor intensa.
La càries→ procés patològic, d'origen extern, que s'inicia després de la dentició. Comença afectant la part més superficial de l'esmalt dental i va aprofundint fins a excavar una cavitat visible
L'helmintiasi→ (cuc) s'introdueixen en l'organisme mitjançant alguna substància contaminada, i viuen als intestins. Posen ous al voltant de l'anus i produeixen una picor intensa.
L'onicofàgia→ fenomen de mossegar-se les ungles, pot provocar ferides als dits, llavis i genives, i facilita la transmissió d'infeccions.
Trastorns d'eliminació→ manca de control en la micció i defecació a partir de l'etapa en què gairebé tots els nens poden fer el control voluntari.
L'enuresi→ manca de control de l'esfínter urinari, tenint edat per controlar la micció per voluntat pròpia, l'infant continua orinant involuntàriament.
L'encopresi→ manca de control de l'esfínter anal, restrenyiment sobtat, amb retenció de femtes molt dures en els trams finals de l'intestí, escapant-se involuntàriament petites quantitats de femta líquida.