Mercè Rodoreda, Salvador Espriu i Altres Autors Catalans

Clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,99 KB

Mercè Rodoreda

Matrimoni imposat amb un parent de la família als 20 anys, naixement d'un fill no desitjat. Es va exiliar a París i va treballar a Bordeus de modista per sobreviure. Quan mor el seu amor, Armand, torna a Catalunya, on introdueix tècniques europees a la literatura catalana. Es caracteritza per una gran cultura literària, sensibilitat delicada i complexitat que sabia aparentar senzillesa.

Obres destacades:

  • Aloma: Novel·la psicològica i simbòlica.
  • La plaça del diamant: Obra mestra en què la Natàlia passa per tres etapes històriques (abans, durant i després de la guerra) que es corresponen amb la seva història personal.
  • Mirall trencat: Obra d'una complexitat formal a l'entorn de diferents generacions d'una família de l'alta burgesia catalana.

Salvador Espriu

Va ser considerat l'escriptor nacional de Catalunya. Primer comença fent novel·les, i un cop passada la guerra comença a fer poesia, ja que vol que la gent pensi amb els seus poemes. Finalment, fa teatre.

Temes principals:

  • Mort
  • Injustícia
  • Condició humana
  • Lluites

Obra:

  • Poesia: Hi predomina el vers lliure i el vers blanc d'art menor en obres com Cementiri de Sinera (al·ludeix a la desfeta de la postguerra) i La pell de brau (considerat el seu llibre més civil i de protesta explícita).
  • Prosa: El doctor Rip (metge malalt de càncer que va percebent la seva agonia).
  • Teatre: Primera història d'Esther (peça clau pel teatre català modern, és una interpretació del tema bíblic) i Antígona.

Pere Calders

Està considerat el mestre dels contes.

Característiques de la seva obra:

  • To humorístic
  • Absurd
  • To quotidià i casolà
  • Inspirat en el realisme màgic

Obres:

  • Contes: Cròniques de la veritat oculta, Unitats de xoc i El primer arlequí.
  • Obra de tema mexicà: Aquí descansa Nevares i Gent de l'alta vall.
  • Novel·la: L'ombra de l'atzavara i La glòria del doctor Larén.

Joan Brossa

Màxim representant català de la poesia visual (expressió d'una idea a partir d'una imatge visual). Va optar sempre per l'experimentació de les avantguardes més radicals com ara el dadaisme o el surrealisme. Està més relacionat amb tendències de les arts plàstiques que no pas amb la poesia contemporània.

Característiques:

  • Diversitat de gèneres i formats
  • Va ser autor de reculls de sonets i de sextines i poemes d'un sol vers i en prosa
  • Les seves obres són de caràcter avantguardista

Obra:

  • Poesia rasa
  • Poemes visuals
  • Poesia escènica

Entradas relacionadas: