El Naturalisme i la Poesia de Jacint Verdaguer

Clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,85 KB

El Naturalisme

Orígens i Objectius

El naturalisme, moviment conseqüència dels principis realistes, va néixer a França de la mà d'Émile Zola.

Els seus objectius eren:

  • Retratar la vida de les classes socials més desfavorides (Germinal n'és l'exemple paradigmàtic).
  • Aplicar els mètodes i els principis científics a la novel·la.
  • Reflectir en la literatura les teories deterministes, segons les quals, els individus vivim condicionats tant per l'herència biològica com per la influència del medi.

Diferència entre Realisme i Naturalisme

La diferència entre realisme i naturalisme es troba en l'objectiu últim de cadascun:

  • Realisme: pretén mostrar la realitat social tal com és, simplement amb interès crític.
  • Naturalisme: pretén guarir els mals de la societat a través de la literatura.

La Poesia: Jacint Verdaguer

Jacint Verdaguer és el principal representant de la poesia de la Renaixença i probablement l'autor més important de la literatura catalana del segle XIX per dos motius:

  • Va escriure una poesia enormement ambiciosa (i també una gran prosa).
  • Ell tot sol va dur a terme una tasca que no s'havia fet al llarg dels tres segles precedents: generar una poesia culta en un català modern i accessible sense comptar amb cap altre referent que el dels escriptors medievals. En aquest sentit, és gairebé comparable a Ramon Llull, pel fet que tots dos escriptors van haver de crear, en bona mesura des del no-res, un model de llengua literària.

Aspectes Biogràfics

  • Nascut a Folgueroles (Osona) el 1845 en el si d'una família pagesa.
  • Ordenat sacerdot al seminari de Vic el 1870.
  • S'instal·la a Barcelona el 1876.
  • Guanya els Jocs Florals el 1877 amb l'extens poema L'Atlàntida.
  • El 1886 emprèn un viatge a Terra Santa que li canvia la vida, ja que li ocasiona una profunda crisi existencial. De retorn a Barcelona, es dedica als pobres en cos i ànima i a la recerca del camí espiritual, alhora que redueix la producció literària; i comença a caure en desgràcia perquè es lliura a la pràctica de l'exorcisme i multiplica les donacions que feia als pobres com a almoiner del marquès de Comillas fins a l'extrem de carregar-se de deutes. Després de dos anys d'aïllament al Santuari de la Gleva (Osona), torna a Barcelona, però és suspès del sacerdoci per haver tornat a practicar exorcismes.
  • Mor a Vallvidrera el 1902.

Entradas relacionadas: