Sistema financer medieval, ciutats, gremis i art gòtic

Clasificado en Religión

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,33 KB

El sistema financer a la Baixa Edat Mitjana

Van inventar un sistema de pagament sense diners anomenat lletres de canvi. Les eines de canvi eren documents signats pels banquers que equivalien a una quantitat de diners i només podia cobrar-les el propietari. Amb aquest sistema, els diners no viatjaven i era molt més segur. També es dedicaven a prestar diners.

Importar: comprar productes de fora i portar-los al teu país.

Comparació entre ciutats romanes i medievals

  • Al centre de la ciutat romana hi ha el fòrum. Al centre de la ciutat medieval hi ha un castell o una església.
  • Els carrers de la ciutat medieval són estrets i sinuosos. A la ciutat romana, les cases estan ben construïdes i amb espai suficient.
  • Les cases medievals estan mal construïdes i, a vegades, aprofiten muralles o parets ja construïdes.
  • A les ciutats romanes hi havia molts edificis públics (teatres, amfiteatres...). La majoria d'edificis medievals eren privats, excepte les esglésies.

Els gremis

Els artesans que es dedicaven a fabricar el mateix producte o a la mateixa activitat s'agrupaven al mateix carrer.

GREMIS: Associació d'artesans del mateix ofici encarregada de controlar els preus i la producció.

  • Mestre: propietari del taller i persona amb més experiència. S'emportava quasi tot el benefici i el taller l'heretava el seu fill.
  • Oficials: treballadors amb experiència que cobraven un sou.
  • Aprenent: gent jove que vol aprendre l'ofici. Havia de treballar durant uns anys gratis i vivia al taller o a casa del mestre.

Les escoles urbanes i el coneixement

Dret: conjunt de lleis que s'apliquen a un país.

Les escoles urbanes depenien dels ajuntaments o dels bisbes. Les que depenien dels bisbes s'anomenaven escoles catedralícies.

Quadrivi:

  • Aritmètica
  • Astronomia: ciència que estudia els astres.
  • Geometria: ciència que estudia formes i volums dels cossos.
  • Música: manera de manipular el so i crear-ne una.

Trivi:

  • Gramàtica: s'estudia la llengua (llatí).
  • Retòrica: art de l'expressió, tant escrita com oral.
  • Dialèctica: art o ciència de dialogar i conversar.

L'arquitectura gòtica

L'arquitectura gòtica apareix a França al segle XIII. La catedral de Saint-Denis n'és un exemple.

  • Arc ogival o apuntat: arc amb forma de punta de fletxa.
  • Volta de creueria: permet que el pes de l'edifici es distribueixi cap a l'exterior (contraforts) i, a l'interior, només als pilars.
  • Contraforts: elements que reforcen l'estructura.

Aquestes noves tècniques van permetre construir edificis amb grans finestres, les quals eren decorades amb vitralls.

La pintura gòtica

La pintura sobre fusta (les taules) va ser molt important. Es van fer retaules.

Entradas relacionadas: